טיפול בחרדה image

מהי חרדה? 

חרדה היא מצב נפשי שמתאפיין בלחץ שיש לו גם ביטוי פיזי (כמו דופק מואץ, קוצר נשימה, הזעה, רעד, תחושת יובש בפה, כאבים במקומות שונים בגוף ועוד) וגם ביטוי חשיבתי (מחשבות חוזרות ונשנות/אובססיביות סביב נושא החרדה) כאשר למחשבות מיוחסת בדרך כלל משמעות הרסנית. הרבה פעמים אנשים שסובלים מחרדות מרגישים שהם "הולכים למות".

מצב חרדתי עלול להכניס את האדם למצב דיכאון, יאוש, ירידה במוטיבציה ועלול גם לפגוע ביכולת התפקודית. החרדה היא כפולה: פעם אחת מהמצב המלחיץ עצמו, ופעם שניה ממה שהיא מעוללת לאדם. הדבר מוביל לכך שהרבה פעמים מי שסובלים מחרדה מפתחים חרדה מהתקף החרדה עצמו.

מי שחווים חרדה לאורך זמן, עלולים להרגיש גם פגיעה בדימוי העצמי שלהם, בתחושת המסוגלות שלהם וביכולתם לנהל חיים תקינים בזכות עצמם או עם בני זוג שלהם. במצבים כאלה, על אחת כמה וכמה, מומלץ להגיע לקבל טיפול בחרדה.

כל אדם יכול לחוות חרדה או חרדות שונות ולחיות איתן בשלום מבלי לקבל כל טיפול. חרדה דורשת טיפול כאשר היא מפריעה לתפקוד התקין או הנורמטיבי של האדם.


חרדה נמצאת גם בבסיס הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (כמו למשל חרדת ניקיון).


החרדות הנפוצות אצל נוער ומבוגרים הן: חרדה חברתית, חרדת קהל, חרדת בחינות, קלסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים), חרדה מבעלי חיים, חרדת ביצוע, חרדת טיסות.


חרדות אצל תינוקות/ילדים קטנים הן חרדות מסוג שונה, למשל: חרדת נטישה, חרדת זרים, פחד מללכת לישון, פחד מחלומות רעים, פחד ממפלצות, מגנבים וכו'. חרדות אלה ניתנות לטיפול בדרך כלל על ידי הדרכת הורים.


טיפול בחרדה:

מחקרים מוכיחים כי הגישה הטיפולית היעילה ביותר לטיפול בחרדה היא טיפול התנהגותי קוגניטיבי.

ברמה גבוהה של חרדה מומלץ לשלב גם טיפול תרופתי.

במסגרת טיפול בחרדה המטופל לומד לשלוט על החרדה שלו, במקום להישלט על ידה או לפחד ממנה.


טיפול בחרדה- מבנה הפגישות:

מבנה הפגישות נקבע לפי עוצמת החרדה וההשפעה שלה על התפקוד של הפונה:

ברמת חרדה גבוהה המפריעה מאוד לתפקוד יהיו 2-3 פגישות בשבוע. במקרים חריגים יתקיימו פגישות תכופות יותר.

ברמת חרדה נמוכה-בינונית שלא מפריעה ליכולת התפקודית של הפונה באופן משמעותי, ניתן להסתפק בפגישה שבועית אחת.


טיפול בחרדה- הגישה הטיפולית

הגישות ל טיפול בחרדה בהן אני משתמש מותאמות לכל פונה וביניהן: הגישה ההתנהגותית, הגישה הקוגניטיבית. במסגרת גישות אלה נעשה שימוש בטכניקות כמו: ניתור מחשבות, הרפיה, חשיפה הדרגתית, הצפה.

במקום בו הפונה מתקשה לעשות עבודה התנהגותית קוגניטיבית, אפשר להגביר את היעילות על ידי שילוב טכניקה נוספת הנקראת EFT -Emotional Freedom Technique. טכניקה זו פועלת בשני מישורים: קבלה עצמית ו"תכנות מחדש" של התגובות הפיזיולוגיות והמוחיות למושה החרדה.

הטיפול דורש תרגול בבית. 

הקלה מורגשת בדרך כלל כעבור 2-5 פגישות.

משך הטיפול תלוי במוטיבציה של המטופל וביכולותיו.



טיפול בחרדה - קריאה מומלצת"מלחץ להצלחה" - מאת לוסינדה באסט בהוצאת פוקוס.